در این راهنما ، هر آنچه را که باید درباره کنسول جستجوی Google بدانید یاد خواهید گرفت. من توضیح خواهم داد که چیست ، چه کاری انجام می دهد و نحوه استفاده از آن برای SEO بهینه سازی وب سایت شما برای Google است.
در این راهنما ، هر آنچه را که باید درباره کنسول جستجوی Google بدانید یاد خواهید گرفت. من توضیح خواهم داد که چیست ، چه کاری انجام می دهد و نحوه استفاده از آن برای SEO بهینه سازی وب سایت شما برای Google است.
- کنسول جستجوی Google چیست؟
- با کنسول جستجوی Google چه کاری می توانید انجام دهید؟
- آیا می توانید از کنسول جستجوی Google برای تماس با Google استفاده کنید؟
- داده های موجود در کنسول جستجوی Google چقدر تازه هستند و چند ماه از داده های تاریخی می توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم؟
- آیا کنسول جستجوی Google مشابه Google Analytics است؟
- 7 راه برای استفاده از کنسول جستجوی Google برای بهبود سئو خود
کنسول جستجوی Google چیست؟
کنسول جستجوی گوگل یک سرویس رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود و به تعدادی از ابزارها و گزارش ها برای بهینه سازی وب سایت های خود در جستجوی گوگل می دهد. این یک نسخه به روز شده از آنچه قبلاً به عنوان ابزار وب مستر گوگل شناخته می شد بود.
با کنسول جستجوی Google چه کاری می توانید انجام دهید؟
می توانید از کنسول جستجوی Google برای بهینه سازی وب سایت خود برای SEO فنی استفاده کنید ، آنچه Google را در مورد وب سایت شما می داند و داده های تاریخی در مورد عملکرد وب سایت خود را در Google مشاهده کنید.
در زیر می توانید تعدادی از عملکردهای کنسول جستجوی Google را براساس منطقه مشاهده کنید.
برای بهینه سازی محتوای خود از جستجوی آنالیتیکس استفاده کنید
کنسول جستجوی Google تعدادی گزارش برای تحلیل نحوه عملکرد وب سایت شما در جستجوی Google دارد.
شما می توانید کلمات کلیدی واقعی ترافیک ارگانیک Google را به سایت و رتبه های شما در جستجوی Google مشاهده کنید.
- دوره کامل SEO
- تبدیل به یک متخصص سئو شوید
- ترافیک خود را در 60 روز یا کمتر افزایش دهید
- مورد اعتماد بیش از 3000 دانشجو است
این گزارش ها 16 ماه داده های تاریخی و تعدادی فیلتر دارند که به شما امکان می دهد عملکرد خود را بین دوره های مختلف مقایسه کنید ، داده های مربوط به کشور ، دستگاه یا حتی نوع نتایج جستجو ( قطعات غنی ، نتایج آمپر و غیره) را مشاهده کنید.
گزارش عملکرد کنسول جستجوی Google- مشاهده عبارات جستجو که صفحات خود را به نظر می رسد باعث در نتایج جستجوی گوگل (SERPS)
- مشاهده کنید برای کدام کلمات کلیدی شما ترافیک Google را دریافت کرده اید
- موقعیت مکانی را که صفحات شما در Google برای سؤالات خاص نمایش داده می شود ، تجزیه و تحلیل کنید
- عملکرد وب سایت خود را در Google بین دوره های مختلف مقایسه کنید
- تعداد صفحات دریافتی شما و چند کلیک از Google را مشاهده کنید
- نتایج را بر اساس کشور یا دستگاه تجزیه و تحلیل کنید
- نتایج را بر اساس نوع تجزیه و تحلیل کنید
محتوای خود را به Google ارسال کنید و خطاهای فهرست بندی را عیب یابی کنید
یکی دیگر از ویژگی های مهم کنسول جستجو ، گزارش پوشش نمایه است. از طریق این گزارش می توانید خطاهای مربوط به خزیدن و ایندکس کردن را پیدا کرده و برطرف کنید.
دقیقاً می توانید تعداد صفحات در فهرست Google و دلایل حذف برخی صفحات را مشاهده کنید.
در صورت بروز خطا ، می توانید از ابزار بازرسی URL برای عیب یابی و یافتن خطای واقعی استفاده کنید ، آن را تصحیح کرده و از Google بخواهید که اصلاح را تصدیق کند.
گزارش پوشش نمایه کنسول جستجوی Google- نقشه سایت را به Google ارسال کنید و آمار را در مورد تعداد صفحات خزنده / نمایه شده مشاهده کنید.
- خطاهای مربوط به نمایه سازی Google را پیدا و رفع کنید
هنگام مشکلی در وب سایت خود مطلع شوید
با ثبت وب سایت خود در کنسول جستجوی Google ، می توانید در مورد مشکلات امنیتی یا مجازات های دستی Google مطلع شوید.
به عنوان مثال ، اگر وب سایت شما تحت تأثیر بدافزارها قرار گرفته است ، با جزئیاتی درباره مشکل و توصیه هایی در مورد چگونگی رفع آن پیامی دریافت خواهید کرد
پس از اعمال تغییرات ، می توانید از گزارش مشکلات امنیتی استفاده کنید تا Google را مطلع کنید که اقدامات اصلاحی انجام شده است.
گزارش اقدامات امنیتی و دستی کنسول جستجوی Google- از مشکلات امنیتی مربوط به وب سایت خود مطلع شوید (بدافزار و غیره)
- دریابید که آیا وب سایت شما با مجازات دستی Google مجازات شده است و یک درخواست تجدید نظر را ارسال کنید
صفحات خود را با استفاده از ابزار بازرسی URL تجزیه و تحلیل کنید
یکی از محبوب ترین کارکردهای کنسول جستجوی Google ، ابزار بازرسی URL است. می توانید از این ابزار برای تحلیل URL و عیب یابی هرگونه خطا استفاده کنید.
استفاده از این ابزار بسیار آسان است ، شما URL خود را وارد می کنید و Google هر آنچه را که در مورد صفحه خاص می دانند به شما می گوید.
ابزار بازرسی URL کنسول جستجوی Google- مشکلات مربوط به نشانه گذاری طرحواره و داده های ساخت یافته را شناسایی و رفع کنید
- نظارت بر و بهبود عملکرد قطعه های غنی خود را
- مشاهده کنید کدام صفحات وب سایت شما بخشی از فهرست Google هستند
نمایه پیوند خود را تجزیه و تحلیل کنید
یکی دیگر از ویژگی های مفید GSC گزارش پیوندها است. در این گزارش می توانید لیستی از کلیه پیوندهایی را که Google از آنها اطلاع دارد مشاهده کنید. اینها می توانند پیوندهای دریافتی (از وب سایتهای دیگر) یا پیوندهای داخلی باشند.
لیست شامل لینک های دنبال شده و دنبال نشده است .
گزارش پیوندهای کنسول جستجوی Google- همه بک گراندهایی را نشان می دهد که به وب سایت شما گوگل درباره آن اطلاع دارند
- ببینید چگونه Google پیوندهای داخلی شما را درک می کند
- با استفاده از ابزار disavow (بخشی از GSC) بک لینکهای بد را از Google حذف کنید
عیب یابی مشکلات مربوط به دوستی با تلفن همراه و AMP (صفحات شتاب موبایل)
داشتن یک وب سایت دوستانه موبایل نه تنها برای سئو بلکه برای یک تجربه عالی کاربر اولویت اصلی است.
می توانید از ابزارهای قابلیت استفاده در کنسول جستجوی Google برای عیب یابی خطاهای مربوط به سایت تلفن همراه و صفحات موبایل شتاب (در صورت اجرای این ویژگی) استفاده کنید.
گزارش قابلیت استفاده تلفن همراه کنسول جستجوی Google- دوستی موبایل را در یک صفحه تجزیه و تحلیل کنید
- مشکلات مربوط به AMP را مشاهده و عیب یابی کنید
Google را از تغییرات مهمی که در وب سایت شما ایجاد شده است مطلع کنید
مواردی وجود دارد که شما باید از تغییرات ایجاد شده در سایت خود به Google اطلاع دهید. به عنوان مثال ، هنگام اضافه کردن SSL ، هنگام مهاجرت به یک دامنه جدید یا تغییرات مهم در سایت شما ایجاد می شود.
به جای انتظار برای یافتن اطلاعاتی در مورد Google ، می توانید از کنسول جستجوی Google برای اطلاع رسانی به آنها و درخواست نمایه سازی مجدد از وب سایت یا صفحات خاص خود استفاده کنید.
- از تغییر نام دامنه به Google اطلاع دهید
- Google را مجبور کنید تا سایت یا صفحات شخصی شما را مجدداً بازنویسی کند
مشاهده آمار عملکرد وب سایت شما در Google Discover
Google Discover سرویس "Google News" است که از طریق برنامه Google در دستگاه های آیفون و آندروید در دسترس است. با استفاده از هوش مصنوعی ، کاربران می توانند در مورد مقالاتی که می توانند بخوانند ، درمورد موضوعاتی که ممکن است علاقه مند باشند ، دریافت کنند.
هنگامی که مقالات شما در Google Discover ظاهر می شوند ، می توانید جزئیات بیشتری در مورد عملکرد آنها در گزارش Google Discover که بخشی از کنسول جستجوی Google است ، کسب کنید.
- مشاهده کنید کدام صفحات در Google Discover نشان داده شده است و چند کلیک دریافت کرده اند.
آیا می توانم از Google Console Search برای ارتباط با Google برای مشکلی که با وب سایت خود دارم استفاده کنم؟
خیر ، کنسول جستجوی Google ارتباط مستقیمی با Google ارائه نمی دهد. می توانید از طریق انجمن های پشتیبانی آنها و با ارسال سؤالی به یکی از جلسات Google Webmaster Tools با Google تماس بگیرید.
اطلاعات موجود در کنسول جستجوی Google چقدر تازه است و تاریخ چه مدت است؟
Google در تلاش است داده های تازه را در کنسول جستجوی Google ارائه کند ، بنابراین گزارش های شما فقط با یک یا دو روز تاخیر در می آید.
در حال حاضر ، GSC داده ها را برای 16 ماه نگه می دارد. برای مشاهده عملکرد وب سایت خود می توانید در فاصله زمانی مختلف از تابع مقایسه استفاده کنید.
آیا کنسول جستجوی Google مشابه Google Analytics است؟
خیر ، کنسول جستجوی Google به شما می گوید چگونه وب سایت شما در جستجوی گوگل عمل می کند در حالی که تجزیه و تحلیل Google به شما نشان می دهد کاربران پس از مراجعه به وب سایت شما ، از هر منبع آنلاین و نه فقط Google ، چه کاری انجام می دهند.
با استفاده از کنسول جستجوی Google می توانید ببینید که کلمات کلیدی ترافیک ارگانیک را به وب سایت شما ایجاد کرده است و با Google Analytics می توانید ببینید که ابتدا صفحات آنها را بازدید کرده اند ، چند صفحه قبل از عزیمت و تعداد بسیاری از معیارهای تحلیل ترافیک.
برای اطلاعات بیشتر در مورد Google Analytics ، می توانید راهنماهای زیر را بخوانید:
- نحوه استفاده از Google Analytics برای تقویت سئو خود
- بهترین گزارش های Google Analytics برای مبتدیان
نحوه استفاده از کنسول جستجوی Google برای Google SEO
همانطور که در بالا ذکر شد ، هدف اصلی کنسول جستجوی Google کمک به وب مسترها برای تحلیل و بهینه سازی عملکرد وب سایت های خود در نتایج جستجوی گوگل است.
برای مبتدیان کنسول جستجوی گوگل ، می تواند گیج کننده باشد و برای آسان تر کردن امور ، می توانید برای شروع کار 7 مرحله به زیر را دنبال کنید.
- مرحله 1: وب سایت خود را اضافه و تأیید کنید
- مرحله 2: نقشه سایت XML را ایجاد و ارسال کنید
- مرحله 3: خطاهای خزنده و نمایه سازی را پیدا کرده و برطرف کنید
- مرحله 4: مشکلات امنیتی یا اقدامات دستی را بررسی کنید
- مرحله 5: عملکرد جستجوی Google خود را قبل و بعد از بروزرسانی Google مقایسه کنید
- مرحله 6: یافتن و بهبود صفحات با CTR پایین (بر روی نرخ کلیک کنید)
- مرحله 7: برای کلمات کلیدی بیشتر رتبه بندی کنید و دید را در Google افزایش دهید
مرحله 1: وب سایت خود را اضافه و تأیید کنید
اولین قدم برای شروع کار با کنسول جستجوی Google ثبت نام برای یک حساب کاربری رایگان و اضافه کردن و تأیید وب سایت خود است.
با این کار به همه ابزارها و گزارش های کنسول جستجوی Google دسترسی خواهید داشت.
دستورالعمل های موجود در این راهنما را دنبال کنید: وب سایت را به کنسول جستجوی Google اضافه کنید
مرحله 2: نقشه سایت XML را ایجاد و ارسال کنید
پس از تأیید وب سایت شما ، مرحله بعدی ایجاد نقشه سایت XML و ارسال آن به Google است.
نقشه سایت فایلی با فرمت XML است که کلیه صفحات یک وب سایت را که Google باید از آن آگاه باشد و نظارت بر تغییرات را فهرست می کند ، لیست می کند. نقشه سایت شامل آدرس URL و اطلاعات مربوط به زمان ایجاد صفحه و آخرین به روزرسانی آن می باشد.
حتی بدون نقشه سایت ، Google هنوز هم می تواند وب سایت شما را کشف و نمایه کند. استفاده از نقشه سایت کار آنها را آسانتر می کند و شما همچنین فرصتی برای ارسال اطلاعات بیشتر در مورد URL های خود دارید.
دستورالعمل های موجود در این راهنما را دنبال کنید: نحوه ارائه نقشه سایت به Google
مرحله 3: خطاهای خزنده و نمایه سازی را پیدا کرده و برطرف کنید
مرحله بعدی بررسی هرگونه خطای نمایه سازی است یا خیر. اگر یک صفحه یا گروهی از صفحات دارای مشکل باشند و بخشی از فهرست Google نباشند ، برای هر جستجو ظاهر نمی شوند.
به عنوان یک کاربر ثبت نام شده ، از هر گونه خطایی توسط کنسول جستجوی Google مطلع خواهید شد اما از آنجا که اکنون شروع به کار کرده اید ، توصیه می شود همه گزارش ها را برای یافتن و رفع هرگونه خطا انجام دهید.
دستورالعمل های موجود در این راهنما را دنبال کنید: نحوه رفع خطاهای خزیدن در کنسول جستجوی Google
مرحله 4: مشکلات امنیتی یا اقدامات دستی را بررسی کنید
مرحله بعدی این است که یک بررسی سریع انجام دهید تا مطمئن شوید وب سایت شما تحت مجازات گوگل قرار ندارد و هیچگونه مشکل امنیتی گزارش نشده است.
برای انجام این کار ، هر دو گزارش را تحت "SECURITY & ACTIONS MANUAL" مشاهده کنید.
در صورت بروز مشکل ، Google جزئیات بیشتری در مورد چگونگی رسیدگی به مشکلات به شما ارائه می دهد.
مرحله 5: عملکرد جستجوی Google خود را قبل و بعد از بروزرسانی Google مقایسه کنید
گوگل دائماً در الگوریتم رتبه بندی خود تغییراتی را انجام می دهد و طبیعی است که در بعضی مواقع وب سایت شما از این تغییرات مثبت یا منفی بماند.
یكی از راه های یافتن اینكه كدام یك از صفحات شما تحت تأثیر قرار گرفتند و برای چه سؤالهای جستجوی جستجو استفاده از تابع مقایسه گزارش "نتایج جستجو" است.
می دانید چه زمانی یک بروزرسانی عمده Google رخ داده است و عملکرد جستجوی خود را 7 روز قبل و 7 روز بعد از بروزرسانی مقایسه می کنید.
قبل و بعد از بروزرسانی Google از عملکرد مقایسه عملکرد GSC استفاده کنید.شما می توانید از فیلترهای موجود استفاده کنید تا در وضعیت رتبه بندی براساس صفحه یا حتی بر اساس کلید واژه ، تغییر پیدا کنید.
مرحله 6: یافتن و بهبود صفحات با CTR پایین (بر روی نرخ کلیک کنید)
یکی از گزارش هایی که می توانید برای بهبود موقعیت رتبه بندی صفحات خود و در عین حال افزایش ترافیک به سایت خود استفاده کنید ، "گزارش نتایج جستجو" است.
به طور خاص ، می توانید از فیلترهای موقعیت متوسط و متوسط CTR استفاده کنید تا صفحات وب سایت خود را که CTR پایینی دارند پیدا کنید.
با استفاده از کنسول جستجوی Google صفحاتی با CTR کم پیدا کنیدCTR نرخی است که بر روی قطعه های جستجوی شما کلیک می شود. این تعداد درصد افرادی است که لیست جستجوی شما (Total Impressions) را مشاهده می کنند و سپس در واقع بر روی کلیک بر روی قطعه (کل کلیک) کلیک می کنند و از جستجوی Google به وب سایت شما مراجعه می کنند.
با کلیک پایین از طریق نرخ پایین می توان هر چیزی را زیر 3٪ تعریف کرد.
برای این صفحات ، می توانید عنوان صفحه و توضیحات متا را ترجیح دهید تا کلیک آن را برای کاربران جذاب تر کند.
با این کار فوراً ترافیک بیشتری به وب سایت شما وارد می شود و اضافه کاری با این کار موقعیت های رتبه بندی شما را نیز بهبود می بخشد.
هنگام ایجاد تغییر در عناوین یا توضیحات ، اطمینان حاصل کنید که هنگام ایجاد تغییر ، ثبت نام کنید تا بتوانید عملکرد را قبل و بعد از ایجاد تغییر مقایسه کنید.
در نتیجه گیری عجله نکنید ، تغییرات را انجام داده و آن را چند هفته قبل از تجزیه و تحلیل نتایج ارائه دهید.
Pro Hint: این احتمال وجود دارد که بیشتر ترافیک شما از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام شود ، بنابراین از فیلتر 'Devices' اطمینان حاصل کنید که ترافیک در هر دستگاه را جدا کند و در صورت لزوم تنظیم طول توضیحات متا را برای دستگاه های تلفن همراه و نه رومیزی بهینه کنید.
مرحله 7: برای کلمات کلیدی بیشتر رتبه بندی کنید و دید را در Google افزایش دهید
روش دیگر استفاده از کنسول جستجوی گوگل برای بهبود سئو خود ، تجزیه و تحلیل برای کلمات کلیدی یک صفحه در رتبه بندی و غنی سازی محتوای شما برای رتبه بالاتر برای آن دسته از کلمات کلیدی است.
ایده زیر است: به احتمال زیاد یک صفحه برای تعدادی از کلید واژه های مختلف رتبه بندی می شود ، و نه فقط کلمات کلیدی که در وهله اول بهینه شده اند.
می توانید از گزارش "نتایج جستجو" با فیلتر PAGE استفاده کنید تا کلمات کلیدی را که یک صفحه خاص در آن رتبه بندی شده است بدانید.
برای تجزیه و تحلیل عملکرد جستجوی صفحات جداگانه از فیلتر صفحه استفاده کنیداین احتمال وجود دارد که این صفحه برای کلمات کلیدی که در محتوای شما درج نشده اند ، رتبه بندی شود. دلیل این امر این است که الگوریتم رتبه بندی از AI و سایر فاکتورها (مترادف ها ، کلمات کلیدی LSI) برای رتبه بندی صفحه برای نمایش داده های جستجوی مختلف استفاده می کند.
هنگامی که به طور هوشمند محتوای خود را تغییر می دهید تا کلمات کلیدی گمشده اضافه کنید ، با گذشت زمان رتبه بندی شما برای آن کلمات کلیدی بهبود می یابد و دید شما در Google افزایش می یابد.
همانطور که در بالا ذکر شد ، برای پیگیری تغییرات خود یک ثبت نام انجام دهید و خیلی زود در نتیجه گیری عجله نکنید.
یادگیری اصلی
کنسول جستجوی Google ابزاری ضروری برای هر صاحب وب سایت است. این یک روش عالی برای فهمیدن آنچه Google درباره وب سایت شما می داند ، عملکرد وب سایت خود را در جستجوی Google تجزیه و تحلیل کرده و از آن برای بهبود سئو خود استفاده می کنید.
اولین قدم ایجاد یک حساب کاربری و تأیید وب سایت شما و سپس یادگیری نحوه کارکردن ابزارها و گزارش های مختلف است.
به طور کلی ، استفاده از آن بسیار آسان است و وقتی یاد بگیرید که چگونه از طریق گزینه ها و فیلترهای مختلف حرکت کنید ، می تواند به ابزاری SEO روزانه شما تبدیل شود.